«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

۷ قهرمان ملی روی پرده سینما

  • کد خبر: ۲۱۰۲۹۱
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
۷ قهرمان ملی روی پرده سینما
کدام بازیگران با ایفای نقش شهدا به جشنواره فیلم فجر آمده اند؟

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ داستان زندگی و رشادت‌های قهرمانان ملی طی سال‌های گذشته بار‌ها دست مایه ساخت آثار سینمایی قرار گرفته و به تولید فیلم‌هایی منجر شده است که گاه توانسته اند حق مطلب را ادا کنند و گاه آن قدر ضعیف بوده اند که کمتر کسی برای تماشای آن‌ها رغبت پیدا کرده است، اما در یک دهه اخیر به ویژه بعد از آنکه محمدحسین مهدویان فیلم «ایستاده در غبار» را کارگردانی کرد بیشتر شاهد تولید آثار باکیفیت با محوریت زندگی شهدا و قهرمانان کشورمان بوده ایم که از میان آن‌ها می‌توانیم به فیلم‌های «موقعیت مهدی»، «منصور» و «غریب» اشاره کنیم.

تجربه سال‌های گذشته نشان داده است بازیگرانی که نقش این قهرمانان ملی را ایفا می‌کنند از شانس بالایی برای قرار گرفتن در کانون توجه منتقدان و اهالی سینما و همچنین کسب جوائز مختلف برخوردار هستند.

امسال و در چهل ودومین دوره جشنواره فیلم فجر، هفت بازیگر عهده دار نقش شهدای کشورمان در چهار فیلم هستند که دو فیلم به دوران دفاع مقدس می‌پردازد، یک فیلم حادثه زلزله بم را روایت می‌کند و فیلم دیگر نیز با محوریت انقلاب اسلامی ساخته شده است. ما در گزارش پیش رو مروری داشتیم بر کارنامه هنری این هفت بازیگر و نقش شهیدی که بر عهده گرفته اند.

میلاد کی مرام در نقش شهید شیرودی

میلاد کی مرام از اواخر دهه ۸۰ به صورت حرفه‌ای وارد دنیای بازیگری شد و توانست در سال ۱۳۹۰ با حضور موفق در سریال «نابرده رنج» خودش را به اهالی سینما و تلویزیون و عموم مردم معرفی کند. این بازیگر در ادامه بیشتر فعالیتش را به سینما معطوف کرد و در فیلم‌های مختلفی جلو دوربین رفت.

کی مرام در بیشتر آثاری که حضور داشته، بازی استانداردی ارائه کرده است و حتی توانسته یک بار دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را نیز به دست آورد، اما هیچ کدام از نقش آفرینی هایش ماندگار نبوده اند و او هنوز نتوانسته در سطح بازیگران درجه یک سینمای ایران قرار گیرد.

از این رو ایفای نقش شهید علی اکبر شیرودی از شهدای شاخص نیروی هوایی در فیلم «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری می‌تواند برای این بازیگر یک سکوی پرتاب باشد. او پس از چهار سال غیبت در سینما، حضور در یک فیلم سینمایی را پذیرفته است. فیلمی که با نگاهی متفاوت، رشادت، غیرت و میهن دوستی خلبان شهید علی اکبر شیرودی و دیگر هم رزمانش را در روز‌های آغازین جنگ تحمیلی به تصویر می‌کشد.

امیرحسین آرمان در نقش شهید ادبیان

امیرحسین آرمان به طور رسمی با فیلم سینمایی «ازدواج به سبک ایرانی» به کارگردانی حسن فتحی در سال ۱۳۸۳ وارد دنیای بازیگری شد. بازیگری که تا به امروز آهسته و پیوسته در عرصه سینما و تلویزیون حرکت کرده و توانسته است در آثار مختلفی هنرنمایی کند. این بازیگر امسال فرصت دارد با ایفای نقش سرلشکر شهید حسین ادبیان، از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران، که از همراهان اصلی شهید شیرودی در روز‌های ابتدایی جنگ بود، در فیلم «آسمان غرب» گامی بلند برای تثبیت خود در سینمای کشور بردارد. او علاوه بر «آسمان غرب» با فیلم «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی هم در بخش سودای سیمرغ حضور دارد، دو فیلمی که می‌توانند آغاز فصل جدیدی از دوران بازیگری آرمان را در سینما رقم بزنند.

آرمین رحیمیان در نقش شهید همدانی

آرمین رحیمیان، بازیگر تازه نفس سینمای ایران، متولد ۱۳۷۲ در مشهد است و تحصیلاتش را در دانشکده صداوسیما رشته فیلم سازی با گرایش فیلم نامه به پایان رسانده است. اولین حضور جدی او در سینما به فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار و ایفای نقش عبدالمالک ریگی برمی گردد.

رحیمیان بعد از این تجربه موفق در سریال «میدان سرخ» و «آخرین تولد» جلو دوربین رفت که هیچ کدام مانند «شبی که ماه کامل شد» دیده نشدند، اما حضورش در دو رئالیتی شو پرطرف دار «پدرخوانده» و «ضد» در ماه‌های گذشته باعث شد تا مخاطب عام بیشتری این بازیگر را بشناسند و شاید همین تجارب هم برایش بازی در دو فیلم «آسمان غرب» و «نپتون» را رقم زد. دو فیلمی که در جشنواره فجر امسال رونمایی خواهند شد. او در فیلم «آسمان غرب» در قامت سردار شهید حسین همدانی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران نقش آفرینی می‌کند.

در این فیلم گوشه‌ای از مبارزات و ایستادگی سرسختانه شهیدحسین همدانی و حسین ادبیان در کنار خلبانان هوانیروز ارتش و نیرو‌های مردمی را برای جلوگیری از سقوط شهر سرپل ذهاب هم روایت می‌کند. باید دید رحیمیان که پیش‌تر در ایفای یک نقش منفی به خوبی عمل کرده است می‌تواند در بازنمایی رشادت‌های یک شهید بزرگوار نیز تأثیرگذار باشد؟

تینو صالحی در نقش شهید کاظمی

تینو صالحی از چهره‌های با سابقه تئاتر کشورمان محسوب می‌شود که در این عرصه به عنوان بازیگر و کارگردان فعالیت‌های زیادی داشته است. البته او تا به امروز برای ایفای چندین نقش فرعی جلو دوربین رفته است که به احتمال زیاد کمتر مخاطبی آن‌ها را به یاد داشته باشد.

از این رو بازی در فیلم «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی را می‌توان جدی‌ترین حضور تینو صالحی در یک فیلم سینمایی دانست. او در این فیلم نقش شهید احمد کاظمی از فرماندهان دوران دفاع مقدس را ایفا می‌کند که در زمان وقوع زلزله بم در سال۸۲ برای امدادرسانی پیش قدم شد و با آماده سازی فرودگاه بم، ناوگان نیروی هوایی سپاه را برای نجات زلزله زدگان بم، بسیج کرد.

به گونه‌ای که هر سیزده دقیقه یک هواپیما و یک هلی کوپتر پرواز می‌کرد و در مجموع ۳۰ هزار مجروح با این ناوگان جابه جا شدند. ربیعی اقدامات مؤثر او در زلزله بم را محور اصلی فیلمش قرار داده است و برای اولین بار به قصه‌ای ناگفته از هجده ساعت ابتدایی زلزله و حضور شهید احمد کاظمی در این حادثه می‌پردازد. فیلمی که به نظر می‌رسید یکی از آثار مهم جشنواره امسال باشد و بتواند صالحی را از یک بازیگر تئاتر به ستاره‌ای جدید در سینمای کشور تبدیل کند.

سجاد بابایی در نقش شهید زین الدین

سجاد بابایی هنرمند جوانی است که در سال‌های اخیر فعالیتش در عرصه سینما و تلویزیون پررنگ شده است. اما بیشتر مخاطبان او را به خاطر بازی اش در سریال شبکه نمایش خانگی «خسوف» به کارگردانی مازیار میری می‌شناسند. این بازیگر در فیلم‌های سینمایی «تومان»، «مرد بازنده» و «استاد» نیز به ایفای نقش پرداخته است که «استاد» برای او سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد از چهل ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر را به همراه داشت.

حالا بابایی که مسیر حرفه‌ای اش را خیلی خوب شروع کرده است، شانس این را دارد که بار دیگر توانایی هایش را در جشنواره فیلم فجر، آن هم با حضور در فیلم «مجنون» و ایفای نقش شهید مهدی زین الدین از فرماندهان نامدار دوران دفاع مقدس، ثابت کند.

این فیلم برشی از حماسه آفرینی شهیدان مهدی و مجید زین الدین و رزم آوران لشگر ۱۷ علی بن ابی طالب (ع) در جزیره مجنون و عملیات بزرگ خیبر را به تصویر می‌کشد. این دو شهید بزرگوار در مأموریتی که از کرمانشاه به طرف سردشت آذربایجان غربی در حرکت بودند در منطقه تپه ساروین با گروهک‌های ضدانقلاب درگیر و به شهادت رسیدند. «مجنون» را مهدی شامحمدی از کارگردان شناخته شده در سینمای مستند کارگردانی کرده است.

مسعود شریف در نقش طیب حاج رضایی

مسعود شریف تا به امروز بیشتر در فیلم‌های کوتاه و سریال‌های تلویزیونی مانند «بی همگان» به ایفای نقش پرداخته است. او که در دوران فعالیت حرفه‌ای اش تجربه جدی در عرصه سینما نداشته، حالا ایفای نقشی کلیدی در فیلم سینمایی «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی را برعهده گرفته است.

این فیلم برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی روایت می‌کند که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. پیرنگ اصلی این داستان اعتراضی و سیاسی، اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران این دو شخصیت است که بهروز افخمی پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش آن را به فیلم نامه «صبح اعدام» تبدیل کرده است.

مسعود شریف در این فیلم نقش شهید طیب حاج رضایی را ایفا می‌کند. شهیدی که به حُر نهضت امام خمینی (ره) مشهور است. طیب حاج رضایی از جمله اشرار معروف دوران حکومت پهلوی بود که در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نقش پررنگی در انجام کودتا و بازگرداندن شاه داشت. اما لحظه‌ای در زندگی اش، مسیر خود را تغییر می‌دهد و به حمایت از مردم و پشتیبانی از امام خمینی (ره) و مخالفت با دربار می‌پردازد. مسعود شریف اگر از عهده ایفای نقش این شهید بزرگوار برآمده باشد، می‌تواند قدم‌های بلندی در سینمای ایران بردارد و مسیر متفاوتی را برای خود رقم بزند.

ارسطو خوش رزم در نقش شهید رضایی

ارسطو خوش رزم از بازیگران فعال در عرصه تئاتر است که تا به امروز در نمایش‌های متعددی به ایفای نقش پرداخته است. او در «صبح اعدام» ساخته بهروز افخمی، ایفای یکی از نقش‌های اصلی را برعهده گرفته است. خوش رزم در این فیلم نقش شهید اسماعیل رضایی را بازی می‌کند. نقشی که می‌تواند برای او برگ برنده‌ای برای ادامه فعالیتش در سینما باشد و این بازیگر را از حاشیه بودن به متن ماجرا بیاورد.

شهید رضایی از اوّلین شهدای نهضت اسلامی است که سابقه مبارزه با فرقه ضاله بهائیت را در کارنامه دارد. او در حلقه مریدان آیات سید حسین بروجردی، مرجع عظیم الشأن شیعیان و سید ابوالقاسم کاشانی، رهبر نهضت ملی ایران، بود. با شروع نهضت اسلامی، شهید حاج اسماعیل رضایی در سلک یاران امام خمینی (ره) قرار گرفت و به مبارزه با رژیم پهلوی پرداخت. درنهایت هم به همراه طیب حاج رضایی پس از قیام خونین ۱۵ خرداد دستگیر و تیرباران شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->